Šestnáctým mostem přes Vltavu v Praze je most Barikádníků. O stavbu mostu usilovaly ještě před 1. světovou válkou přilehlé obce, které do Prahy nepatřily a neměly s ní žádné spojení. Po 1. světové válce zde vyrostl první železobetonový most, jehož autorem byli ing. František Mencl a arch. Josef Chochol. Své dnešní jméno dostal na základě boje Pražanů na slavné barikádě, která vyrostla na mostě v roce 1945. V 70. letech byl již nedostačující most demontován a na základech spodní části jeho pilířů byl budován nový, čtyřproudý.
Konstrukce nového mostu představuje spojitý ocelový nosník z vysokopevnostní oceli a spojuje ji železobetonová deska mostovky. Most měří na délku 212 m a na šířku 33,5 m. Otevřen byl 28. 11. 1980. Most je dnes součástí Severojižní magistrály a má zásadní dopravní význam. Na severním předmostí byl v roce 1984 umístěn Památník obráncům mostu od sochaře Josefa Malejovského.
Poblíž mostu Barikádníků na trojské straně je vyústění tunelu Blanka. Ten sem má v budoucnosti přivádět automobily po městském okruhu z oblasti Letné a Břevnova.
Zajímavost:
Během stavby nového mostu Barikádníků byl na jeho místě postaven vojenský provizorní most pro automobilovou dopravu i pro pěší, kterému se příznačně říkalo "rámusák". Navíc v roce 1977 vyrostl druhý provizorní most, tentokrát pro tramvajové spojení ulic Partyzánská – Trojská. Toto provizorium slouží dodnes.