Nejstarší dochovaný kamenný most v Praze a druhý nejstarší v České republice představuje gotický Karlův most. Nechal jej postavit císař a král Karel IV. poté, co předchozí, také kamenný, Juditin most strhla velká voda roku 1342 a Praha zůstala bez spojení mezi podhradím a Starým Městem.
Pro zahájení stavby nového mostu zvolil Karel IV. magické číslo. Základní kámen položil 9. 7. 1357 v 5:31 ráno. Datum bylo sestavneo podle sledu lichých čísel od jedné do devíti a zpět. Tedy 1-3-5-7-9-7-5-3-1. Zakázku svěřil architektu Petru Parléřovi a jeho huti, která realizovala i další pražské památky, například pokračování stavby katedrály sv. Víta.
Most byl dostavěn až počátkem 15. století a slavnou sochařskou výzdobu získal převážně v letech 1706 – 1714. Na mostě najdeme dnes celkem 30 soch a jeden kříž. Mezi nejvýznamnější sousoší patří ta od Matyáše Bernarda Brauna, například sousoší sv. Luitgardy. Na obou koncích mostu stojí mostecké věže - Staroměstská mostecká věž a Malostranská mostecká věž, respektive věže dvě.
Karlův most byl Karlem IV. zařazen do slavné Královské cesty, ale byl důležitý především z dopravního a obranného hlediska. Po mostě dlouhém 516 m a širokém 9,5 m dříve jezdila koňka, auta i autobusy, ale dnes je určen pouze pro pěší. Je zařazen mezi národní kulturní památky a jeho rozsáhlá rekonstrukce byla dokončena v roce 2010.
Zajímavost:
Legenda praví, že do malty Karlova mostu byla přidávána vejce, aby spoje lépe držely. Avšak moderní výzkum při rekonstrukci Karlova mostu tuto možnost vyvrátil a naopak odhalil překvapivý fakt, že byla použita tzv. malta římská, o které se myslelo, že ji středověk už neznal.